27 березня 1977 року при спробі зльоту з аеропорту Тенеріфе "Боїнг-747" авіакомпанії KLM врізався в такий же літак компанії Pan Am.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяУ гезультаті зіткнення загинули 582 особи. Ця аварія стала найжахливішою авіакатастрофою в історії цивільної авіації.
Цього ж дня в аеропорту Лас-Пальмас, найбільшому на Канарських островах, було здійснено теракт. На щастя, жертв не було, проте влада вирішила закрити аеропорт і перенести всі рейси в аеропорт до Лос-Родеосу.
Це спричинило перевантаження аеропорту. Деякі літаки стояли навіть на руліжних доріжках. Боїнг-747 авіакомпанії KLM, що виконував рейс 4805, знаходився ближче до порога злітно-посадкової смуги. Після майже чотиригодинного очікування аеропорт Лас-Пальмас почав приймати рейси. Екіпаж "Пан Американ" був готовий до негайного вильоту і запросив зліт, проте не зміг виконати необхідні маневри з вирулювання на злітну смугу, оскільки був блокований Боїнгом компанії KLM і заправним автомобілем капітан KLM вирішив дозаправитися, щоб заощадити час у Лас-Пальмасі.
Дотримуючись інструкцій диспетчерів, Боїнг KLM проїхав у кінець основної злітної смуги і розвернувся на 180 градусів, після чого зупинився в очікуванні подальших інструкцій. У цей час Боїнг " Пан Американ " здійснював аналогічний маневр. Через густий туман видимість на злітній смузі становила не більше 100 метрів, що значно зменшило швидкість руху "Пан Американ". Диспетчер вежі управління повітряним рухом говорив із сильним іспанським акцентом, екіпажі "Пан Американ" та KLM по кілька разів перепитували та уточнювали його команди, втручалися у розмову та перебивали одна одну.
В результаті командир Боїнга KLM прийняв команду бути готовим до зльоту як дозвіл на зліт і через 14 секунд на швидкості 250 км/год врізався, намагаючись злетіти, у лайнер авіакомпанії "Пан Американ", який рухався йому назустріч. Командир літака "Пан Американ" побачив вогні Боїнга KLM за 700 метрів до точки дотику. Він негайно дав повний газ і спробував піти ліворуч із злітної смуги на руліжні доріжки. Однак закінчити маневр екіпажу не вдалося: від удару фюзеляж Боїнга "Пан Американ" був сильно пошкоджений, місцями утворилися проломи, через які врятувалася значна кількість пасажирів літак KLM упав на злітну смугу приблизно за 150 метрів від дотику. Обидва літаки спалахнули.
Усі 234 пасажири та 14 членів екіпажу, які перебували на борту літака KLM, загинули. З 396 людей, які перебували на борту Боїнга «Пан Американ», загинули 326 пасажирів та 9 членів екіпажу. Його носова частина постраждала менше, що дозволило врятуватися 61 людині, серед яких були командир, другий пілот та бортінженер.
Незважаючи на те, що голландська влада спочатку заперечувала провину капітана та його екіпажу, зрештою авіакомпанія KLM взяла на себе відповідальність за катастрофу і виплатила постраждалим та їхнім сім'ям компенсації у розмірі від 58 000 600 000 доларів США. А Міжнародна організація цивільної авіації (ІКАО) виробила єдиний для всіх міжнародних аеропортів стандарт діалогів екіпажів з диспечером, замінивши жаргонні вирази строго регламентованим набором фраз.
Нагадаємо, що почують пасажири літака у разі авіакатастрофи: пілот розкрила таємницю.
Раніше ми повідомляли, що пасажир літака хотів сходити до туалету, а опинився у пастці: урятувати ніхто не міг.